icon-arrow icon-facebook icon-linkedin icon-mail icon-mail-company icon-phone icon-twitter icon-whatsapp icon-share icon-link icon-download icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane icon-footprint icon-faq icon-maps Vimeo

Bouwcombinatie

Nieuws · 13 december 2013
FIRST Rotterdam

Voortgang september en oktober 2013

Bouw 08

Graag informeren wij u over de door ons te verrichten werkzaamheden in de komende twee maanden.

Het stempelraam (de stalen buizen tussen de damwanden) is gereed. Het ontgraven van de kelder bevindt zich in de eindfase. De laatste laag grond van circa één meter diepte, dient nog ontgraven te worden. Dit zal gebeuren voordat er aangevangen wordt met de werkzaamheden voor de poeren, funderingsbalken en de keldervloer.

Betonwerk

Het betonwerk van de poeren en funderingsbalken onder de keldervloer, zal binnenkort starten. Hiervoor wordt eerst een betonnen werkvloer gestort. Dit is een dunne laag beton die zorgt voor een egale en stabiele ondergrond voor het plaatsen van de wapening en de bekisting. Daarna wordt het bovenste gedeelte van de heipalen gesloopt, zodat de wapening vrijkomt, het zogenaamde ‘koppensnellen’. De wapening van de heipalen wordt opgenomen in de poeren en funderingsbalken. Vervolgens wordt de poer- en balkwapening geplaatst evenals de bekisting. Als dat gereed is, wordt het beton van de poeren en balken gestort. Wanneer het beton uitgehard is, wordt de bekisting verwijderd en zo veel mogelijk bij de volgende poeren en balken hergebruikt.
Wanneer ongeveer de helft van de poeren en funderingsbalken gestort is, wordt er gestart met de laagste keldervloer (laag -2). Ook hier wordt eerst een werkvloer gestort. Daarna wordt de wapening en de bekisting geplaatst en vervolgens wordt het beton gestort. De keldervloeren worden nabewerkt met polijstmachines om een glad eindresultaat te bereiken. Dit zogenaamde ‘vlinderen’ vangt aan het einde van de middag aan en zal ’s nachts worden voortgezet.

Overkapping Weena

Om het langsrijdende verkeer van het Weena goed te kunnen beschermen tegen eventuele overlast van de bouw, zal een overkapping gemaakt worden. De werkzaamheden hiervoor zullen grotendeels ’s nachts plaatsvinden, zodat het Weena overdag in gebruik kan blijven voor verkeer.

Torenkraan

Voor de bouw wordt gebruik gemaakt van twee torenkranen. De eerste torenkraan zal geplaatst worden wanneer de speciaal hiervoor gemaakte fundering gereed is. De torenkraan bereikt een voorlopige hoogte van 36 meter boven het maaiveld. Later wordt de torenkraan hoger opgesteld ten behoeve van de realisatie van de hoogbouw.

Blijf op de hoogte!

Ontvang het laatste nieuws over dit project