icon-arrow icon-facebook icon-linkedin icon-mail icon-mail-company icon-phone icon-twitter icon-whatsapp icon-share icon-link icon-download icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane icon-footprint icon-faq icon-maps Vimeo

Bouwcombinatie

Nieuws · 28 november 2014
Nieuw Universiteitsgebouw

Uitgevoerde werkzaamheden oktober en november

  • De afgelopen maanden is gestart met het uitgraven van de grote bouwkuip. Er moet circa 86.000 m3 grond worden uitgegraven en afgevoerd. Inmiddels is de bouwkuip tot ongeveer 4 meter onder NAP uitgegraven. De bouwkuip wordt uiteindelijk 12 meter onder NAP. Vanaf 3 meter tot 5 meter onder NAP zit een veenlaag, die nu in de vrachtwagens wordt afgevoerd naar een gronddepot.
  • Inmiddels is de bouwkuip ook gestut met een tijdelijke frame van stalen buizen, een ‘tijdelijk stempelraam’, met een totaal gewicht van 80.000 kg. De buizen en balken zijn overdag gemonteerd en in de avond gelast. Met fluisterstille las aggregaten en lokale verlichting is de overlast gedurende deze avond werkzaamheden tot een minimum beperkt.

Werkzaamheden december en januari

  • De komende periode wordt de bouwkuip steeds dieper. In deze periode wordt het vrachtwagenverkeer opgevoerd en zal er elke 5 minuten een vrachtwagen af- en aanrijden met 32.000 kilo aan klei of zand.
  • Om verbuigen van de damwanden te voorkomen, wordt ook het ‘stempelraam’ lager geplaatst. Het definitieve stempelraam komt op 3.50 meter onder NAP.
  • Tot half december wordt de bouwkuip ‘droog’ uitgegraven tot 5 meter onder NAP. De bouwkuip wordt vervolgens volgepompt met water om de opwaartse drukkracht op te vangen.
  • Om de bouwkuip stabiel te houden, wordt elke m3 grond die eruit gaat, vervangen door een m3 water. In oktober is er een tijdelijke waterleiding langs het W&N gebouw over de campus aangelegd die water uit een sloot ten zuiden van de VU Campus haalt. De komende tien maanden loopt er 150.000 m3 water doorheen om de bouwkuip te vullen voor stabiliteit.
  • In januari worden pontons (drijvende vlotten) geplaatst voor de graafmachines die de bouwkuip ‘nat’ gaan uitgraven tot 12 meter onder NAP. Vervolgens wordt met onderwaterbeton een waterdichte vloer gestort. Als deze beton voldoende hard is wordt de bouwkuip leeggepompt en gaat al het water weer terug naar de sloot.
  • Begin december wordt het bouwterrein uitgebreid, zodat de grote bouwkeet kan worden geplaatst.
  • Begin 2015 asfalteert de aannemer een tijdelijke weg op het bouwterrein langs de De Boelelaan. Over deze geasfalteerde weg kunnen vrachtwagens vol met zand veilig rijden, zonder verzakkingen in de grond te veroorzaken.

Blijf op de hoogte!

Ontvang het laatste nieuws over dit project